FORSIDE   HISTORIER   DEBATFORUM   CHAT   TOP TRÆTTENDE   SPØRGSMÅL OG SVAR   OM DENNE SIDE
     
 

Købmanden?

Denne historie er blevet læst 3720 gange.

Af: Qaoz, kasseassistent

Det her er en ret fredelig historie uden vrede eller arrige kunder. Jeg synes bare den var så pudsig at jeg måtte skrive den her.

Jeg arbejder i en ISO, jeg siger ikke hvor, men som bekendt for NOGEN er ISO startet af en tidligere købmand. Det var netop denne baggrundshistorie jeg sad og tænkte på da jeg i min første tid som kasseassistent fik øje på manden.

Manden var omkring de 70-75 og han så ikke ud som om han vidste at vi var trådt ind i et nyt årtusinde. Eller et nyt århundrede. Men for at komme til sagen kommer manden hen til mig efter at have været rundt til de forskellige kølediske og hylder og så kommer spørgsmålet: "Goddag, jeg vil gerne have et pund smør".

Jeg var lidt smånervøs for at sidde i kassen på det tidspunkt så jeg begyndte ikke at grine, men smilede venligt og sagde at vi havde smør nede ved mælken. Jeg tænkte at han så fandt ud af den moderne måde at måle smør på. Men manden ville lige høre inden han hentede smøret om jeg så i mellemtiden ikke ville veje halvandet pund sukker op.

Der måtte jeg briste hans forhåbninger om at jeg var købmand og sagde at man ikke længere brugte personlig betjening på denne måde. At det nu var selvbetjening og at jeg kun kunne tage imod penge for de varer kunden valgte ud. Jeg tænkte at han nu blev glad fordi det jo er nemmere og hurtigere end hvis jeg skulle veje op osv.

Manden svarede dog kort at servicen dog var blevet forringet gevaldigt siden han var barn og at vi unge burde lære lidt af den ældre generation. På dette tidspunkt kommer hans hustru som vist er lidt mere tidsbevidst hen og bliver enig med sin mand i at vores (de unges) generation er blevet for doven. Det værste var at dette bredte sig som steppebrand ned gennem køen og jeg kunne se at folk nikkede og talte sammen. Damen havde fundet nogle grøntsager og nogle kolonialvarer og havde lagt dem op på båndet. Jeg var jo ny i faget så da jeg fandt en bakke tomater uden stregkode ville jeg ringe til grøntafdelingen for at spørge om prisen. Det er et krav for at forhindre at kunden snyder med prisen (og tro mig, det gør de!). Damen sagde at de kostede 9,95 kr, jeg nikkede og sagde at jeg alligevel skulle høre med afdelingens ansvarlige. Det blev hun meget vred over. Og manden der havde stået i trance over noget bag mig blev pludselig vågen og brokkede sig over kommandokæden i vores butik. Da grøntmanden ikke tog telefonen ringede jeg til Kundeservice for at høre hvor han var. Men nu var flere kunder kommet hen til det ældre ægtepar for at yde assistance. De sagde at når nu den ældre dame sagde prisen kunne jeg vel godt slå det ind. Jeg prøvede at forklare kommandokæden igen, mens jeg tog imod et telefonnummer til grøntmanden.

Det endte med at 5-6 kunder begyndte at brokke sig over mig, lægge varerne for at hente hjælp, den ældre mand blev truende og den ældre dame så ud som om hun troede jeg var idiot. Jeg var nu så nervøs at min puls kørte højtryk for manden svarede heller ikke på det nummer. Jeg spurgte derfor om prisen igen og slog den ind for mit blodtryk kunne ikke tage mere. Jeg ekspederede parret som med skældud og morale-prækener forlod butikken.

Damen der stod bag mig sagde at det var for dårligt at det skulle tage så lang tid, hvortil jeg svarede at jeg var nyansat og derfor ville følge reglerne som jeg havde fået besked på. Hendes afsluttende kommentar var at man burde sætte ’nybegyndere’ i en specialkasse og at vi i øvrigt burde erstattes af proffesionelle.

Aldrig har jeg været så tæt på at række ind over båndet og strangulere en kvinde med en rulle frostposer som jeg var den dag. Istedet sagde jeg at jeg jo bare gjorde mit job og at der i øvrigt ikke ville være nogen proffesionelle hvis der ikke var nybegyndere.

Desværre har jeg hverken set det ældre par eller kvinden igen. Jeg havde ellers tænkt mig en lille nostalgisk genoplevelse nu hvor jeg er proffesionel.

5. august 2003.

<< Foregående historie     Til oversigt     Næste historie >>


Kommentarer til denne historie:

Mærkelig kunde. Nexus - 5. august 2003 16:19.
   Re: Mærkelig kunde. Mh - 6. august 2003 12:44.

Vi stiller nu om til.... Cronoz - 5. august 2003 8:19.

Kommentér historien (ny tråd)

Brugernavn:

Adgangskode:

Glemt adgangskode?

Opret ny bruger

Skrive uden at oprette?
 

NYESTE HISTORIER

Retningslinjer for nedmærkning
Dallevalle - 5/5 15:28

Truede kunden lige?
Dallevalle - 3/3 10:27

Jeg kan dø af økologisk
Dallevalle - 10/1 13:44

Ubehøvlet kunde
Gæst - 14/12 4:35

Kunden har ikke altid ret...
Dallevalle - 1/11 19:10


Flere historier

 

PÅ CHATTEN NU

0 brugere

 

NYESTE DEBATINDLÆG

Der er nogle gange intet ...
Kontanttak - 16/5 1:11

På cykel og løbehjul efter 16...
Dallevalle - 27/3 16:43

Truslen...
Dallevalle - 3/3 10:40

Fritaget for at tænke/sku ha’gået til louis nielsen
Dallevalle - 3/3 10:25

Hvor lang tid tager det i gennemsnit...
Dallevalle - 13/1 23:25


Flere debatindlæg

 
Linkpartnere
 
hedehusene-arbejdsgruppe.dk
bolighit.dk
Kasinoking.dk
Solsikkens Sang
 
Afbudsrejser
Sjove spil
Hiccup.dk - om børnetøj
Casino bonus



(Vi optager ikke længere linkbytte)
 
 
 
Chart.dk