Jeg vil tale med chefen!Denne historie er blevet
læst 13351 gange. Af: Gæst, uregistreret bruger For 10 år siden, blev jeg ansat som øverste chef for en nystartet forretning i Danmark, indenfor forbrugsgoder. Forretningen var en afd. af et af verdens største firmaer som ville afprøve det danske marked, butikken lukkede dog efter 2 år, da man ikke mente markedet var stort nok i Danmark.
Da vi kun havde en afd. i Danmark havde jeg kontor i butikken og da det var en nystartet butik, gik jeg i samme uniform som personalet, så hvis der blev travlt kunne jeg ekspedere eller sidde i kassen. Forøvrigt var det krav fra ledelsen at alle chefer kunne klare de forskellige opgiver i butikken, så man bedrer forstod personalet, samt kunne springe ind ved sygdom, der var ikke noget med at gemme sig på et fint kontor.
Selv om vi behandlede kunderne godt, var der selvfølgelig altid nogen man ikke kunne gøre tilfreds, og så ville de tale med "chefen". Ofte havde jeg på fornemmelsen at folk var vant til at de på den måde kunne nedgøre ekspedienten, fordi "chefen" gav kunden ret, eller de regnede med at få et nedslag i prisen.
Men det morsomme var at når jeg kom til, så havde jeg samme uniform på som de andrer, og da jeg det meste af tiden sad inde på kontoret og lavede regnskab, havde jeg heller ikke slips på, så jeg så vist ikke specielt "chefagtig" ud. Samtidig afviste jeg ofte kundens klage.
Det med at kunden altid har ret, stammer fra Victoriatidens England hvor man havde tyende, man kunde hundse med og prygle hvis man havde lyst og det holder ikke i det 21. århundrede. Og da det er svært at få ordentlig personale, men ikke svært at få kunder, så bakkede jeg for det meste mit personale op.
Så det endte ofte med at kunden ville tale med den rigtige chef og når jeg sagde at det var mig, så forlangte flere at de ville tale med min chef, så kunne jeg kun fortælle at min chef sad i Schweitz og at han ikke ville tale med dem.
Der var flere der virkede rystet over at de ikke kunne komme til at tale med en der bare gav dem ret og skældte personalet ud.
Til gængæld vidste mit personale at de kunne stole på mig og jeg havde ikke den store udskiftning af personale som man ellers har i detail branchen, noget som danske chefer skulle tænke over. 12. maj 2003.
|
|